Sobre capitals, castells i biblioteques

Sobre capitals, castells i biblioteques

Un dels artistes mexicans que en els darrers anys ha explorat contínuament les condicions de relació entre la literatura, la imatge i l’espai arquitectònic és Jorge Méndez Blake (Guadalajara, 1974).

Després de realitzar estudis de poesia, filosofia, art contemporani i arquitectura, Méndez Blake va dedicar-se a revisitar obres d’escriptors i pensadors emblemàtics, com ara Herman Melville, Robert Louise Stevenson, Pablo Neruda, Conan Doyle, Karl Marx i Franz Kafka, entre altres, a través del dibuix, objectes i instal·lacions / intervencions fent comentaris a moments específics de l’esdevenir històric.

La seva obra ha estat exposada individualment i col·lectivament en museus i galeries nacionals i de l’estranger, entre els quals destaquen el Museu d’Art Modern, Museu Tamayo Art Contemporani i Museu Nacional d’Art (Mèxic); 1301pe (Los Angeles); Fundació Proa (Argentina) i a la galeria Meessen de Clercq (Brussel·les).

La imatge de la capçalera mostra la intervenció que l’artista va realitzar al Museu d’Art Modern de la ciutat de Mèxic, anomenada “El Castillo” (2008): un mur de maons se sosté gràcies al detall gairebé imperceptible del llibre homònim de Franz Kafka. El contrast entre el pesat material i la fragilitat-vulnerabilitat de l’objecte-llibre estableixen subtils comentaris sobre les quasi invencibles estructures del poder sistèmic versus la veu del ciutadà comú. Que la intervenció tingués lloc en una institució cultural, dóna més significat a la intenció de l’artista així com la càrrega política de l’obra kafkiana.

El Castillo (170 x 1500 x 40 cm)

El Castillo  (170 x 1500 x 40 cm)

Font: Revista Reflexiones Marginales.

Comparteix: