El Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques afegeix 9 col·leccions al CCUC

El Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques afegeix 9 col·leccions al CCUC

Durant els mesos de juliol i agost, el centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques ha incorporat al Catàleg Col·lectiu de les Universitats de Catalunya (CCUC), les següents col·leccions especials:

  1. Fons Rosa Novell: Rosa Novell i Clausells (Barcelona, 1952-2015), va ser una actriu i directora escènica catalana. Era la germana del periodista i actor Queco Novell i parella de l’escriptor Eduardo Mendoza. El seu avi era Manuel Clausells, activista cultural a la Catalunya d’abans de la guerra i amic del músic Eduard Toldrà. El fons consta de 37 caixes d’arxiu amb guions i obres de teatre amb anotacions, fotografies, correspondència, contractes, premsa i programes de mà. Conté també 23 cartells i sis objectes.
  2. Fons Antonio el Bailarín: Antonio Ruiz Soler (Sevilla, 1921 – Madrid, 1996) va ser ballarí i coreògraf de dansa espanyola. És considerat com una llegenda i figura mítica d’aquesta. En 1928 va començar a actuar com a nen prodigi amb una altra nena, Rosario (Florencia Pérez Padilla). Als anys quaranta va participar en algunes pel·lícules de cinema a Hollywood. La dècada dels cinquanta va conèixer la ballarina Rosita Segovia, amb qui de seguida va connectar i amb la qual va formar una companyia de dansa dirigida per ell. Van ser parella artística durant una vintena d’anys, actuant per països arreu del món. Posteriorment ha estat director del Ballet Nacional de España de dansa espanyola. El seu fons està format una quantitat destacable de peces d’indumentària del Ballet d’Antonio. També hi ha fotografies d’escena d’Antonio i dels ballarins de la seva companyia, Enrique Burgos i Rosa García. En menor mesura aplega programes de mà, retalls de premsa que mencionen la seva participació escènica, dibuixos d’Antonio i cartells.
  3. Fons Rosa Garcia i Enrique Burgos: En el fons hi ha una quantitat destacable de fotografies (en la majoria hi apareixen actuant, o es tracta de retrats d’escena) i indumentària de Rosa García i Enrique Burgos de diversos espectacles. En menor mesura aplega programes de mà i retalls de premsa que mencionen la seva participació escènica. També es troben alguns objectes escènics, cartells, correspondència i figurins. Enrique Yust Ruiz (Enrique Burgos, 1942, Sevilla), nebot d’Antonio el Bailarín, va cursar els seus estudis primaris a Sevilla. El 1958 va entrar a formar part del cos de ball de la companyia del Ballet de Antonio i ha treballat en nombres companyies com a solista i primer ballarí.  Maria Rosa García Pujol (Rosa García, 1943, Barcelona), dona d’Enrique Burgos, va iniciar els seus estudis de dansa el 1953 a l’Institut del Teatre, el 1955 va guanyar una beca per ingressar a la Université de la Danse, a París. El 1965 va formar el seu propi Ballet fent gires per tota Amèrica i Europa. Més tard es va establir definitivament a Barcelona com professora de dansa a les escoles de Rosita Segovia i Emma Maleras.
  4. Fons Josep Montanyès: Josep Montanyès i Moliner (1937-2002) va ser director de teatre i televisió, actor, professor i gestor teatral. Va ser un dels primers alumnes de l’Escola d’Art Dramàtic Adrià Gual (EADAG) i director de l’Institut del Teatre i del Teatre Lliure.  El fons està format per 11 caixes d’arxiu amb programes de mà, fotografies, retalls de premsa i correspondència i alguns detalls d’escenografia i documents comptables. Conté un àlbum amb fotografies, programes i retalls de premsa i 19 cartells. Està organitzat segons l’activitat familiar, la professional (actor, director escènic, i altres funcions) i cronològicament per espectacle, l’activitat associativa, la correspondència i la seva biblioteca.
  5. Fons Antoni Mansó Figuerola: Antoni Maria Mansó i Figuerola (Barcelona 1874-1903) va començar la seva carrera representant comèdies en teatres de sala fins que va començar a fer aparicions en teatres més importants. L’any 1891, als 17 anys ja apareixia a petites obres del Romea, guanyant‐se així la simpatia del públic des del primer moment. Posteriorment, cap al 1896 va formar part de la companyia d’Antón Tutau com a primer actor còmic en obres com “La taberna”, “Los Hugonotes” o “Juan José”. El fons consta de diversos documents al voltant de l’activitat d’Antoni Mansó Figuerola com a actor, tant alguns documents produïts per ell mateix (agendes manuscrites) com llibres. Està format per dues caixes d’arxiu amb fotografies, programes de mà, llibres, manuscrits i documentació personal.
  6. Fons Assumpció Casals i Rovira: Assumpció Casals i Rovira (Barcelona, 1896-1975), actriu catalana, també empresària i professora teatral, artista exiliada als anys quaranta del segle XX.
    Casals es va iniciar de ben jove en el món de la interpretació. Va ser primera actriu a la companyia d’Enric Borràs i integrant de la companyia de Josep Santpere i una de les actrius predilectes d’Àngel Guimerà (“Jesús que torna”, “Indíbil i Mandoni”, “L’ànima és meva”). En la seva època inicial, el 1910 va actuar força al Teatre Romea de Barcelona. El fons està format per dos àlbums, fotografies, retalls de premsa, programes de mà i correspondència i dos vestits.
  7. Fons Emma Maleras: Emma Maleras i Gobern (Ripollet, 1919 – Barcelona, 2017) va ser una ballarina i coreògrafa de dansa espanyola, especialment coneguda per la seva feina com a concertista i professora de castanyoles. Va crear el mètode d’estudi de castanyoles que porta el seu nom i que es fa servir al món sencer. Va estudiar la carrera de piano al Conservatori de Música del Liceu. D’altra banda, va començar els estudis de dansa clàssica i de dansa espanyola als 10 anys d’edat, a l’escola del Gran Teatre del Liceu. Al fons es troben principalment retalls de premsa que mencionen les actuacions d’Emma Maleras, i bastantes fotografies seves d’escena i participant en actes públics. En menor mesura hi ha correspondència, programes de mà i documentació.
  8. Fons Frederic Soler (Serafí Pitarra): Frederic Soler i Hubert, conegut també pel pseudònim de Serafí Pitarra (Barcelona,1839-1895), va ser un dramaturg, poeta i empresari teatral. Al fons es troben gran quantitat de textos manuscrits, correspondència i premsa, principalment, que aporten informació sobre l’autor i la seva obra dins el context del teatre popular català del segle XIX. En menor volum hi han fotografies, obres d’art i objectes.
  9. Fons Ernest Soler de las Casas: Ernest Soler de las Casas (Barcelona, 1864-1935), va ser pintor, escultor i escriptor. Era fill del dramaturg Frederic Soler i Hubert (Serafí Pitarra) i d’Albina de Las Cases Bergnes, de família d’origen francès entroncada amb Lluís VI i neboda de l’editor Antoni Bergnes de Las Casas. El fons està format per nou caixes d’arxiu amb textos manuscrits i documents impresos, 25 volums de manuscrits, cinc volums de correspondència, fotografies, altres documents de gran format. S’organitza en activitat personal i familiar, activitat creativa, activitat professional, activitat associativa, social i política, correspondència, reconeixement i crítica, fotografies i il·lustracions, i biblioteca i arxiu.

Podeu consultar totes les col·leccions especials catalogades directament al portal de les col·leccions especials.

Comparteix