Curs virtual "Ciencia Abierta y Datos de Investigación" de la Asociación Columbus i la UNESCO

Curs virtual “Ciencia Abierta y Datos de Investigación” de la Asociación Columbus i la UNESCO

L’Asociación Columbus i la UNESCO han iniciat una formació virtual a través de videoconferències sobre “Ciencia Abierta y Datos de Investigación“, que ha començat el 24 de maig (amb una durada de 8 setmanes), i compta amb discussions guiades i presentacions d’experts en el tema, entre ells, el CSUC.

El model de ciència oberta promogut actualment, com a part de les iniciatives paral·leles de govern, educació i cultura oberts defensa el valor de la informació com a bé comú i inclou en el seu abast: publicacions, dades, replicabilitat, avaluació, polítiques i eines de recerca sota condicions obertes.

Fins ara, els èxits observats en l’accés obert a les publicacions científiques permeten avançar cap a l’accés a les dades primàries de recerca, a la Unió Europea impulsats pels mandats de l’Horizon2020 i a Amèrica Llatina, per les polítiques nacionals de dades obertes i projectes temàtics transversals.

No obstant això, donada la seva naturalesa i importància com a informació bàsica del procés científic, la gestió de dades de recerca implica processos de canvi interns vinculats directament amb les pràctiques investigadores de cada àrea del coneixement, més complexos i delicats que els tractats per a les publicacions.

Les condicions i estratègies per facilitar l’organització, recopilació i disposició de les dades de recerca impliquen, no només la normalització de protocols de comunicació, sinó sobretot un coneixement de les pràctiques específiques de recerca i una anàlisi de les implicacions de propietat intel·lectual i responsabilitat dels investigadors en l’ús i reutilització de dades primàries, per definir com i quan s’ofereixen en accés obert.

En aquest context, la gestió de dades de recerca, siguin o no d’accés obert, ha de ser considerada per totes les institucions de recerca com un procés integral dels seus sistemes de recerca i com a un instrument adaptable a les diferents pràctiques investigadores, que ha de ser apropiat pels investigadors com a una forma de millorar els seus processos i promogut pels sistemes de recerca independentment de les decisions a prendre pel que fa a les condicions d’accés, com a pas inicial per establir l’abast del model de ciència oberta en les seves institucions.

La segona sessió del curs, celebrada el passat 31 de maig, ha estat impartida pel CSUC amb la ponència: “Política y actividades de ciencia abierta de las universidades de Cataluña“.

Al web de Columbus trobareu més informació sobre aquest curs virtual.

Comparteix