Presentat el CAT10e, el nou monoplaça de l'equip ETSEIB Motorsport

Presentat el CAT10e, el nou monoplaça de l’equip ETSEIB Motorsport

Un any més, el CSUC col·labora amb l’equip ETSEIB Motorsport, de la UPC, en el disseny i construcció d’un monoplaça que participarà a la Formula Student, la competició líder a Europa en el món del motor acadèmic.

Es tracta del CAT10e, el nou monoplaça elèctric d’aquest equip que ha estat presentat de forma oficial el 25 de maig a la Sala d’Actes de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB).

Aquest és el desè cotxe desenvolupat per l’ETSEIB Motorsport. Després de dissenyar i construir quatre vehicles amb motor de combustió, l’equip va fer el pas a la categoria elèctrica l’any 2012 i des de llavors s’han desenvolupat sis monoplaces elèctrics. Actualment, l’equip ocupa el 15è lloc de 110 al rànquing mundial de Formula Student Electric. Els èxits aconseguits en les darreres temporades els han permès estar cada cop més a prop dels equips punters i la primera posició a la Formula Student Czech Republic 2016 va convertir l’ETSEIB Motorsport en el primer equip de l’estat espanyol capaç de guanyar una competició de Formula Student.

El CAT10e introdueix millores respecte al seu predecessor, el CAT09e. L’equip ha redissenyat el cotxe amb l’objectiu d’aconseguir un cotxe més ràpid i fiable. A més d’una important reducció de pes, cal destacar millores en la refrigeració de les bateries per poder treure el màxim rendiment de la unitat de potència, una electrònica redissenyada, un augment de la rigidesa del monocasc, una aerodinàmica més eficient i modificacions en la dinàmica del monoplaça, amb una reducció de la batalla. Amb la introducció de totes aquestes millores s’espera que el rendiment del CAT10e sigui superior al de qualsevol altre cotxe dissenyat per l’equip.

Pel que fa a aspectes tècnics, les simulacions d’aerodinàmica s’han realitzat a l’Altix UV 1000 (pirineus) usant 100.000 HC (hores computacionals), les mateixes que el 2016, amb el programari OpenFOAM, per al qual s’ha muntat un model aerodinàmic de 60e6 elements i un mallat en paral·lel. Com en l’edició anterior, s’ha utilitzat el programari lliure de creació 3D Blender per a renderitzar cotxes i l’elaboració dels vídeos.

Així, aquest estiu, l’ETSEIB Motorsport competirà a les competicions de Formula Student Germany, Formula Student Austria i Formula Student Spain, tres competicions de referència on s’enfrontarà als millors equips del món als circuits de Hockenheim, al RedBull Ring i al Circuit de Barcelona-Catalunya.

La Formula Student reuneix anualment a universitaris d’enginyeria de tot el món perquè participin en el disseny, desenvolupament, construcció i conducció d’un monoplaça de competició. Aquesta iniciativa compta amb el recolzament tant de la indústria de l’automòbil, com amb la participació d’enginyers d’alt nivell i el suport institucional de diverses entitats, entre les quals hi ha el CSUC, que ofereix a l’equip ETSEIB Motorsport accés als seus supercomputadors per a la realització de simulacions d’aerodinàmica dels seus prototips i així poder disposar del millor monoplaça. A més, com a tercer any consecutiu, el CSUC n’és sponsor principal.

Comparteix: